oma_anvia.png

Näin otat Anvian sähköpostin käyttöön eri ohjelmilla ja matkapuhelimilla.

MAC OS X Mail (vain Anvia Laajakaista)

Sähköpostiasetukset: IMAP-protokolla
 
Valitse ”Mail” ja pudotusvalikosta ”Lisää tili…”

mac_mail1.jpg

Valitse ”Lisää muu sähköpostitili…”
Valitse Jatka

mac_mail2.jpg

Syötä nimesi, sähköpostiosoitteesi ja salasanasi
Valitse Seuraava

mac_mail3.jpg

Valitse Tilin tyyppi IMAP
Syötä Postipalvelimeksi: imap.netikka.net (Jos olet yritysasiakas(23.4.2017 jälk.) ja käytät omaa domainia: mail.anvia.net)

Käyttäjätunnus: Käyttäjätunnuksesi
Salasana: Salasanasi
Valitse Seuraava

mac_mail4.jpg

Syötä SMTP-palvelimeksi: mail.netikka.fi (Jos olet yritysasiakas(23.4.2017 jälk.)ja käytät omaa domainia: mail.anvia.net)
Jos käytät sähköpostiasi ainoastaan Anvian Laajakaistaliittymän kautta jätä käyttäjätunnus ja salasana -kentät tyhjiksi. Mikäli haluat käyttää sähköpostiasi myös muiden liittymien kautta seuraa ohjeita kohdassa: MAC OS X Mail (Anvia Laajakaista ja muut liittymät).
 
Valitse lopuksi Luo

mac_mail5.jpg

Sähköpostitilisi on nyt luotu!
 

MAC OS X Mail (Anvia Laajakaista ja muut liittymät)

Aktivointi Oma Anviassa
 
Jos haluat lähettää sähköpostia muiden liittymien kuin Anvian laajakaistaliittymän kautta (esim. oman mobiilioperaattorisi), lähetysominaisuus on aktivoitava erikseen Oma Anviassa
(Tilaus ja hallinta > sähköposti > muokkaa > lähettäminen > salli)
 
Mikäli lähetysominaisuutta ei aktivoida Oma Anviassa, sähköpostia ei voi lähettää muiden liittymien kuin Anvian Laajakaistaliittymän kautta (porttia 465 ei voi käyttää).
 
 
Sähköpostiasetukset: IMAP-protokolla
 
Valitse ”Mail” ja pudotusvalikosta ”Lisää tili…”

mac_mail6.jpg

Valitse ”Lisää muu sähköpostitili…”
Valitse Jatka

mac_mail7.jpg

Syötä nimesi, sähköpostiosoitteesi ja salasanasi
Valitse Seuraava

mac_mail8.jpg

Valitse Tilin tyyppi IMAP
Syötä Postipalvelimeksi: imap.netikka.net (Jos olet yritysasiakas(23.4.2017 jälk.) ja käytät omaa domainia: mail.anvia.net)
Käyttäjätunnus: Käyttäjätunnuksesi
Salasana: Salasanasi
Valitse Seuraava

mac_mail9.jpg

Syötä SMTP-palvelimeksi: mail.netikka.fi (Jos olet yritysasiakas(23.4.2017 jälk.) ja käytät omaa domainia: mail.anvia.net)
Käyttäjätunnus: käyttäjätunnuksesi
Salasana: salasanasi
Valitse lopuksi Luo

mac_mail10.jpg

Kun sähköpostitili on luotu, on lähtevän postin palvelimen porttia vielä vaihdettava niin, että sähköpostia voi lähettää.

Valitse Mail ja valikosta Tilit…

mac_mail11.jpg

Valitse Lähtevän postin palvelimen (SMTP) alasvetovalikosta Muokkaa SMTP-palvelinluetteloa…

mac_mail12.jpg

Valitse lisävalinnat
Syötä Portti: 465 ja rastita kohta Käytä SSL:ää
Valitse Todentaminen: Salasana
Käyttäjätunnus: käyttäjätunnuksesi
Salasana: Salasanasi
Valitse OK

mac_mail13.jpg

Sähköpostitilisi on luotu!

Windows Live –mail

Sähköpostiasetukset-IMAP-protokolla

IMAP4-protokolla lukee sähköpostit suoraan sähköpostipalvelimelta, siten että postit pysyvät palvelimella. Voit siis lukea kaikkia viestejäsi webmaililla netissä ja muilla työasemilla. IMAP4 on uudempi protokolla kuin POP3.

Käynnistä Windows Liven sähköposti

Valitse vasemmasta yläkulmasta Windows Liven sähköposti

Valikosta Asetukset -> Sähköpostitilit…

livemail1.jpg

Tilit ikkunassa valitse Lisää…

livemail2.jpg

Tilin lisääminen ikkunassa valitse:Sähköpostitili ja paina Seuraava

livemail3.jpg

Kirjoita Sähköpostiosoite, Salasana, Lähetettyjen viestin näyttönimi ja laita rasti ruutuun Määritä palvelimen asetukset manuaalisesti paina Seuraava

livemail4.jpg

Saapuvan sähköpostin palvelimen tiedot:

Palvelinlaji:IMAP

Palvelimen osoite:imap.netikka.net portti:143 (Jos olet yritysasiakas(23.4.2017 jälk.) ja käytät omaa domainia: mail.anvia.net)

Kirjautumisnimi: Käyttäjätunnus

Lähtevän sähköpostin palvelimen tiedot:

Palvelimen osoite:mail.netikka.fi portti:25 (Jos olet yritysasiakas(23.4.2017 jälk.) ja käytät omaa domainia: mail.anvia.net)

Paina Seuraava

livemail5.jpg

Sähköpostitili on nyt luotu. Paina Valmis

livemail6.jpg

Thunderbird

Sähköpostiasetukset: IMAP-protokolla

IMAP4-protokolla lukee sähköpostit suoraan sähköpostipalvelimelta, siten että postit pysyvät palvelimella. Voit siis lukea kaikkia viestejäsi webmaililla netissä ja myös muilla työasemilla. IMAP4 on uudempi protokolla kuin POP3.

Käynnistä Mozilla Thunderbird

Valitse Tilit -valikosta:

Luo uusi tili

thunderbird1.jpg

Täytä kentät Nimi, sähköpostiosoite, salasana ja paina sitten jatka

thunderbird2.jpg

Sähköpostiohjelma yrittää tunnistaa sähköpostitilin asetukset automaattisesti (ei onnistu).

Saapuvan postin asetukset:

Saapuva IMAP

Palvelimen osoite:imap.netikka.net (Jos olet yritysasiakas(23.4.2017 jälk.) ja käytät omaa domainia: mail.anvia.net) portti: 143 SSL:Ei mitään Todennus:Normaali salasana

Lähtevän postin asetukset:

Lähtevä:SMTP mail.netikka.fi (Jos olet yritysasiakas(23.4.2017 jälk.) ja käytät omaa domainia: mail.anvia.net) portti:25 SSL Ei Mitään Todennus:Ei todennusta

Paina Luo tili

thunderbird3.jpg

Laita rasti ruutuun Ymmärrän riskit ja paina Luo tili

thunderbird4.jpg

Sähköpostiasetukset: POP3-protokolla

POP3-protokolla siirtää sähköpostit palvelimelta työasemasi kiintolevylle sisäänkirjautumisen yheydessä. Voit siis myöhemmin selata vanhoja viestejäsi työasemallasi ilman yhteyttä palvelimelle. Wemaililla ja muilla työasemilla voit tarkistaa vain uusimmat viestit.

Saapuvan postin asetukset:

Saapuva POP3

Palvelimen osoite:pop3.netikka.net (Jos olet yritysasiakas(23.4.2017 jälk.) ja käytät omaa domainia: mail.anvia.net) portti: 110 SSL:Ei mitään Todennus:Normaali salasana

Lähtevän postin asetukset:

Lähtevä:SMTP mail.netikka.fi (Jos olet yritysasiakas(23.4.2017 jälk.) ja käytät omaa domainia: mail.anvia.net) portti:25 SSL Ei Mitään Todennus:Ei todennusta

Paina Luo tili

thunderbird5.jpg

 

Sähköposti matkapuhelimeen

Lumia-puhelimet (Lumia 610, 710, 800, 900)

Sähköpostiasetusten määrittäminen:

 

Täytä sähköpostitilin tiedot:

  1. Siirry Asetukset-valikkoon (järjestelmä)
  2. Valitse kohta Sähköposti + tilit
  3. Valitse Lisää tili
  4. Valitse Muu sähköpostitili
  5. Anna sähköpostiosoite ja salasana (esim. teppo.testaaja@anvianet.fi ja ******) ja kirjaudu sisään
  6. Jos puhelin ilmoittaa, että ”Antamiesi tietojen asetuksia ei löydy”, klikkaa yritä uudelleen
  7. Valitse lisäasetukset
  8. Valitse Internet-sähköposti (pop- tai imap –tili)
  9. Anna tilille nimi (esim. kotisähköposti)
  10. Anna oma nimesi: Teppo Testaaja (näkyy viestien lähettäjänä)
  11. Saapuvan postin palvelin: imap.netikka.net
  12. Valitse tilin tyypiksi: imap4
  13. Anna käyttäjänimesi: testte1 (yleensä etu- ja sukunimen kirjainyhdistelmä + numero)
  14. Lähtevän postin palvelin: mail.netikka.fi

Lisäasetukset:

  1. Laita ruksit: Lähtevän postin palvelin edellyttää todennusta ja Käytä samaa salasanaa sähköpostin lähettämiseen
  2. Laita ruksit SSL-salaus saapuvissa sähköposteissa ja lähtevissä sähköposteissa (suositus)
  3. Voit muokata kuinka usein uudet sähköpostiviestit haetaan, esim. 30 min välein
  4. Lataa sähköpostit: valitse kuinka pitkältä ajalta puhelimeen haetaan vanhat viestit, esim. 7 päivän ajalta

Jos sähköpostit eivät lähde puhelimesta, varmista seuraava:
Lähetys ominaisuus tulee aktivoida käyttöön Oma Anviassa (tilaus ja hallinta > sähköposti > muokkaa>lähettäminen>salli)

Android-puhelimet (samsung)

Sähköpostiasetusten määrittäminen

  1. Siirry Sovellukset-valikkoon
  2. Avaa sähköposti-sovellus
  3. Lisää tili tai paina valikko-nappia ja valitse Lisää tili
  4. Kirjoita tilin sähköpostiosoite: teppo.testaaja@anvianet.fi ja anna tilin salasana: ***** Voit valita ruksilla tilin oletussähköpostitiliksi.
  5. Valitse Manuaaliset asetukset
  6. Valitse IMAP-tili
  7. Kirjoita käyttäjänimesi: testte1 (muodostuu yleensä etu- ja sukunimen kirjaimista + numerosta)
  8. IMAP-palvelin: imap.netikka.net (Jos olet yritysasiakas(23.4.2017 jälk.) ja käytät omaa domainia: mail.anvia.net) ja portiksi 993
  9. Suojaustyyppi: SSL

Jatka painamalla seuraava

  1. SMTP-palvelin: mail.netikka.fi (Jos olet yritysasiakas(23.4.2017 jälk.) ja käytät omaa domainia: mail.anvia.net) ja portti: 587
  2. Suojaustyyppi: Ei mitään (ruksi kohtaan Vaadi sisäänkirjautumista)
  3. Jos ei valmiina, täytä käyttäjänimi ja salasana niille varattuihin kenttiin

Jatka painamalla seuraava

  1. Valitse sähköpostien tarkistustiheys

Jatka painamalla seuraava

  1. Tili on määritelty valmiiksi

Anna tilille nimi: esim. kotisähköposti ja Nimesi: Teppo Testaaja (näkyy viestien lähettäjänä)

Jos sähköpostit eivät lähde puhelimesta, varmista seuraava:

Lähetys ominaisuus tulee aktivoida käyttöön Oma Anviassa (tilaus ja hallinta > sähköposti > muokkaa>lähettäminen>salli)

iPad / iPhone

    
   1. Avaa Asetuksista > Posti > yhteystiedot > kalenterit -kohta.

   1._asetukset.png

   2. Valitse Lisää tili

   2._lisaa_tili.png


   3. Valitse listalta Muu

   3._lisaa_tili.png


   4.Valitse Sähköpostit-otsikon alta Lisää sähköpostitili

   4._muu.png


   5. Täytä seuraavat tiedot

·         Sähköpostissa käyttämäsi nimi (esim Etunimi Sukunimi)
·         Sähköpostiosoite
·         Salasana
·         Kuvaus (esim. Kotisähköposti)

   5.uusi_tili.png


   6. Jatka painamalla seuraava
 
   7. Täytä seuraavat tiedot

·         Saapuvan postin palvelin: Palvelinnimi: imap.netikka.net (Jos olet yritysasiakas (23.4.2017 jälk.) ja käytät omaa domainia: mail.anvia.net) Tunnus: käyttäjätunnuksesi Salasana: salasanasi
·         Lähtevän postin palvelin Palvelinnimi: mail.netikka.fi (Jos olet yritysasiakas (23.4.2017 jälk.) ja käytät omaa domainia: mail.anvia.net) Tunnus: käyttäjätunnuksesi Salasana: salasanasi

   7._uusi_tili.jpg


Tarkista lähtevän postin palvelimen portti seuraavasti:

1.       Avaa Asetuksista Posti > yhteystiedot > kalenterit -kohta.
2.       Avaa luomasi sähköpostitili (esim. Kotisähköposti)
3.       Valitse Tili
4.       Valitse Lähtevän postin palvelin (SMTP mail.netikka.fi) (Jos olet yritysasiakas (23.4.2017 jälk.) ja käytät omaa domainia:mail.anvia.net)
5.       Valitse ensisijainen palvelin (mail.netikka.fi) (Jos olet yritysasiakas (23.4.2017 jälk.) ja käytät omaa domainia: mail.anvia.net)
6.       Tarkista, että palvelimen portissa lukee 587: tunnus ja salasana täytettynä. Portti 25: tunnus ja salasana ei täytettynä, SSL ei päällä.

 
Jos haluat lähettää sähköpostia muiden liittymien kuin Anvian Laajakaistaliittymän kautta (esim. oma mobiilioperaattorisi), lähetysominaisuus on aktivoitava erikseen Oma Anviassa 
(Tilaus ja hallinta > sähköposti > muokkaa > lähettäminen > salli)

Mikäli lähetysominaisuutta ei aktivoida Oma Anviassa, sähköpostia ei voi lähettää muiden liittymien kuin Anvian Laajakaistaliittymän kautta (porttia 587 ei voi käyttää).
Huom! Mikäli käytät sähköpostiasi ainoastaan Anvian Laajakaistaliittymän kautta jätä kohdassa 7. (Täytä seuraavat tiedot – Uusi tili)  Lähtevän postin palvelin –kohdassa tunnus ja salasana –kentät tyhjiksi. Varmistathan tällöin myös, että lähtevän postin palvelin käyttää porttia 25. 

 

Symbian s60 (vanha Nokia-puhelin)
  1. Siirry puhelimessa Viestit-valikkoon
  2. Paina Valinnat, ja valitse Asetukset
  3. Siirry kohtaan Sähköpostiviesti, paina Valinnat ja avaa
  4. Valinnat -> Uusi postilaatikko (Lue tiedote ja paina Aloita)
  5. Salli yhteys (tässä vaiheessa ei tarvita vielä yhteyttä) valitse Ei.

Asetuksien syöttäminen:

  1. Anna sähköpostiosoitteesi: teppo.testaaja@netikka.fi
  2. Anna salasana: ****** (sähköpostin salasana on sama mitä käytät Webmailiin kirjautuessa)
  3. Anna käyttäjänimi: testte1 (sama, jota käytät webmailiin kirjautumiseen, yleensä
  4. käyttäjänimi muodostuu etu- ja sukunimen kirjaimista ja perässä numero)
  5. Valitse POP3/IMAP4 (lue mahdollinen ilmoitus ja paina Ok)
  6. Valitse postilaatikon tyypiksi IMAP4
  7. Vastaanottava palvelin: imap.netikka.net (Jos olet yritysasiakas (23.4.2017 jälk.) ja käytät omaa domainia: mail.anvia.net)
  8. Suojaus: Valitse ssl/tls
  9. Lähettävä palvelin: mail.netikka.fi (Jos olet yritysasiakas (23.4.2017 jälk.) ja käytät omaa domainia:mail.anvia.net)
  10. Suojaus: Valitse StartTLS
  11. Portin numero: 587 (vaihda oletuksena olevan 25 tilalle)
  12. Ohjattu toiminto valmis, paina Ok.
  13. poistu asetuksista painamalla takaisin kaksi kertaa

Sähköpostin lukeminen:

Valitse viestivalikosta nyt sähköpostiohjelma Anvianet tai Netikka (tai muu nimi, jolla nimesit sähköpostin).

Paina valinnat-nappia ja muodosta yhteys (saattaa kysyä, mitä yhteyttä käytetään; valitse käytettävä yhteys).

Avaa sähköpostilaatikko painamalla valinnat ja avaa.

Sähköpostin kirjoittaminen:

  • Paina Valitse ja Luo viesti -> Sähköpostiviesti
  • kirjoita viesti ja täytä vastaanottaja ja aihe.
  • Lähetä viesti painamalla Valinnat ja Lähetä.

Jos sähköpostit eivät lähde puhelimesta, varmista seuraava:
Lähetysominaisuus tulee aktivoida käyttöön Oma Anviassa (tilaus ja hallinta > sähköposti > muokkaa>lähettäminen>salli)

 

 

Kysymyksiä ja vastauksia sähköposteista 

Kysymys: Muuttaessani sähköpostiohjelmassani palvelimien nimiä saan virheilmoituksen sertifikaatista. Miten toimin?
Vastaus: Voit huoletta ohittaa tämän hyväksymällä yhteyden. Jos sertifikaatti virheilmoituksen ohitus ja hyväksyminen ei ole mahdollista käyttämässäsi sähköpostiohjelmassa ilman, että sähköpostiasetukset jäävät entisenlaiseksi, voit tehdä muutoksen 23.4 jälkeen. Tämän jälkeen serfitikaatti -virheilmoitusta muutoksen yhteydessä ei enää tule.

Kysymys: Muuttuuko  muutoksen yhteydessä webmailin posti.anvianet.fi osoite ?
Vastaus: Ei muutu.

Kysymys: Minulla on useampia sähköpostiosoitteita käytössäni ja olen saanut eri osoitteisiin eri sisältöisiä tiedotteita koskien Elisa Anvia sähköpostimuutoksia. Yhdessä viestissä pyydetään vaihtamaan sähköpostiohjelmassa käytettävien sähköpostipalvelinten osoitteita ja toisessa taas ei. Mitä tämä tarkoittaa ja miten toimin ?
Vastaus: Riippuen osoitteesta toimintamalli on erilainen. Ohjeen mukainen toimintamalli koskee juuri sitä osoitetta mihin viesti on tullut.

Kysymys: Milloin minun kannattaa tehdä muutos sähköpostipostiohjelmassani käyttämiini sähköpostipalvelinasetuksiin ?
Vastaus: Voit tehdä muutoksen vaikka heti. Jos käytössäsi on iOS, Mac OS tai Android -käyttöjärjestelmän laite, muutos kannattaa tehdä vasta 23.4 jälkeen. 

Kysymys: Voinko luoda uusia sähköpostitilejä Oma Anvian kautta kuten aiemminkin?
Vastaus: Uusien sähköpostitilien luonti Oma Anvian kautta on järjestelmämuutosten vuoksi estettynä 10.4-23.4.2017 välisenä aikana. Uusia sähköpostitilejä voit tuona aikana tilata sähköpostitse osoitteesta helpdesk@anvianet.fi.  HUOM! uusia sähköpostitilejä voidaan luoda ainoastaan yritysasiakkaiden omille verkkotunnuksille.

 

Kuinka voimme palvella?

Asiakaspalvelu

(06) 411 3300

Tekninen tuki

Tekninen tuki palvelee sinua arkisin klo 8-21 ja lauantaisin klo 10-15.


Myymälöiden aukioloajat