oma_anvia.png

Tarkistuslista ongelmatilanteisiin

Jos käytät ulkoista verkkopäätettä + verkkokorttia, tarkista/tee seuraavat asiat
Ovatko kaikki kaapelit kunnolla kiinni liitännöissään?
(Verkkopäätteen virtajohto, ADSL-linjakaapeli, Ethernet-verkkokaapeli ym.)

Käynnistä verkkopääte uudelleen (virrat pois verkkopäätteen virtakatkaisimesta ja takaisin)
Muista tarkistaa, että verkkoyhteys on aktiivinen verkkopäätteen uudelleenkäynnistyksen jälkeen: (Ohjauspaneeli -> Verkkoyhteydet -> Lähiverkkoyhteys, klikkaa hiiren oikealla painikkeella ja valitse "Ota käyttöön")

Mitä valoja verkkopäätteessä palaa?
-Tarkistetaan verkkopäätteen ja tietokoneen (verkkokortin) välinen yhteys.
Ulkoisissa verkkopäätteissä yhteyden tila esitetään pienillä värivaloilla. Näistä näkee tietokoneen ja verkkopäätteen välisen yhteyden tilan. Tämä esitetään eri laitteissa eri tavalla:
-yksiporttiset verkkopäätteet (yksi Ethernet-liitäntä): LAN/10M/100M-valo
-moniporttiset (useampi Ethernet-liitäntä): kytketyn portin numero -valo.
Jos tämä valo ei pala, on ongelma joko verkkokortissa, verkkokortin ajureissa tai itse verkkopäätteen ja verkkokortin välisessä kaapelissa.

-Seuraavaksi tarkistetaan, onko verkkopäätteellä yhteys Anvia DSL-verkkoon. Tätä ilmaiseva valo on esimerkiksi WAN, DSL, ADSL, Show time. Jos tämä valo ei pala tai vilkkuu, on todennäköisesti itse Anvian linjassa vikaa.

• Onko tietokoneella palomuuriohjelmisto, joka estää web-selaimen pääsyn verkkoon?
Useasti tilanne on se, että softapohjaiset palomuurit "unohtavat" sallia esim. web-selaimen pääsyn verkkoon. Tämä on parasta tarkistaa ottamalla koko palomuuri hetkellisesti pois käytöstä, jotta voidaan testata, avautuvatko web-sivut selaimessa ilman palomuuria. Mikäli selain suostuu näyttämään web-sivuja palomuurin ollessa poissa päältä, vika oli todennäköisesti siis palomuurin puutteellisissa asetuksissa web-selaimen oikeuksille. Muutetaan web-selaimen oikeudet palomuuriohjelmassa tarvittaessa tilaan "salli".
Muista, että palomuurin käyttäminen poissa päältä altistaa tietokoneesi ulkopuolisille hyökkäyksille, joista voi olla vahinkoa tietokoneellesi, tiedostoillesi ja yhteytesi turvallisuudelle. Voit asettaa palomuuriohjelmassa web-selaimelle "salli"-oikeudet myös käyttämättä sitä poissa päältä.

Ks. Windows-asetukset sivun alareunassa.

Jos käytät DSL-liittymässäsi sisäistä verkkopäätettä (sisäinen ADSL-kortti), tarkista/tee seuraavat asiat
Ovatko kaikki kaapelit kunnolla kiinni liitännöissään?
(ADSL-linjakaapeli ym.)

Tietokoneen uudelleenkäynnistys ja sisäänkirjautuminen laajakaista-palveluun
(tämä sisäänkirjautuminen siinä tapauksessa, jos käytät yhteyttä, jossa yhteys täytyy "soittaa" ensin auki omilla tunnuksilla)

• Mikä on DSL-linjan tila?
Useimmissa sisäisissä verkkopäätteissä on erityinen ohjauspaneeli (control panel), joka näyttää DSL-linjan tilan, esim. "ADSL connection established" ("Yhteys muodostettu") = itse DSL-linja on auki ja ok tai " Trying to activate line" ("Yrittää muodostaa yhteyttä"), jolloin yhteyden muodostumisen saattaa estää se, että ADSL-linjakaapeli ei ole kunnolla kytketty.

• Onko tietokoneella palomuuriohjelmisto, joka estää web-selaimen pääsyn verkkoon?
Monesti softapohjaiset palomuurit "unohtavat" sallia esim. web-selaimen pääsyn verkkoon. Tämä on paras tarkistaa ottamalla koko palomuuri hetkellisesti pois käytöstä. Mikäli tämän jälkeen selain näyttää sivuja, on syytä tarkistaa palomuuriohjelman asetuksista selaimen oikeudet ja muutetaan ne tarvittaessa tilaan "salli".
Muista, että palomuurin käyttäminen poissa päältä altistaa tietokoneesi ulkopuolisille hyökkäyksille, joista voi olla vahinkoa tietokoneellesi, tiedostoillesi ja yhteytesi turvallisuudelle. Voit asettaa palomuuriohjelmassa web-selaimelle "salli"-oikeudet myös käyttämättä sitä poissa päältä.

Ks. Windows-asetukset alla.

Windowsin asetukset estävät yhteyden
Onko koneellesi asennettu päivityksiä juuri ennen ongelman ilmenemistä?
Esim. Windows XP:n Service Pack 2 (XP:n päivityspaketti) voi aiheuttaa monenlaisia ongelmia yhteyksiin. Tällöin kannattaa tarkistaa seuraavat asiat:

- Jos sinulla on erikseen asennettu palomuuriohjelma tietokoneella, Windows XP:n oma palomuuri on otettava pois käytöstä (Ohjauspaneeli -> Windowsin palomuuri -> Poista käytöstä). Tämän jälkeen koneella olevasta erikseen asennetusta palomuuriohjelmasta tarkistetaan, onko svchost.exe-sovelluksella oikeudet päästä verkkoon. Mikäli ei ole, aseta tilaan "salli".

- Onko itse verkkoyhteys edelleen aktiivinen? (Ohjauspaneeli -> Verkkoyhteydet -> Lähiverkkoyhteys, klikkaa hiiren oikealla painikkeella ja valitse "Ota käyttöön")

- Jos yhteys näyttää muuten olevan kunnossa, mutta sivut kieltäytyvät avautumasta, voidaan verkkokortille syöttää Anvianetin DNS (nimipalvelin)-osoitteet (Ohjauspaneeli -> Verkkoyhteydet -> Lähiverkkoyhteys, klikkaa ikonia hiiren oikealla painikkeella ja valitse Ominaisuudet. Valitse lähiverkkoyhteyden ominaisuuksista Internet protokolla TCP/IP ja paina Ominaisuudet. Valitse "käytä seuraavia dns-palvelinosoitteita" ja syötä ensisijainen 81.209.27.12 ja toissijainen 81.209.27.20. Paina sen jälkeen OK. Lähiverkon Ominaisuuksiin painetaan Sulje.

Mikäli nämä kaikki kohdat näyttävät olevan kunnossa, on syytä ottaa yhteys Helpdeskiin.