06.05.2016 9:29 | Lehdistötiedotteet

TV näkyy kännykässäkin, mutta urheilu katsotaan mieluiten isolta ruudulta

Vaikka tv-ohjelmia katsotaan yhä enemmän myös tableteilta ja älypuhelimista, on iso televisio edelleen säilyttänyt asemansa tv-katselun ykköslaitteena. Tämän vuoksi suomalainen Watson-tv-palvelu on tehnyt monen televisiovalmistajan kanssa yhteistyötä ja Watson-sovelluksen saa jo seitsemän televisiomerkin älytelevisioihin.

Watson-sovelluksen avulla Watson-palvelua voi televisiossa käyttää ilman mitään lisälaitteita. Käytettävissä on niin suorat lähetykset, tallenteet, maksu-tv-kanavat kuin Makuunin vuokraleffatkin. Watson-sovelluksen saa seuraaviin älytelevisioihin: LG SmartTV, Samsung SmartTV, Finlux SmartTV, Luxor SmartTV, ProCaster SmartTV, Sony AndroidTV tai Philips AndroidTV.

”Olemme olleet tv-sovellusten edelläkävijöiden joukossa Suomessa. Näimme jo muutama vuosi sitten, että sovellukset tulevat televisioihin samalla tavalla kuin ne ovat jo kännyköissä, ja ryhdyimme yhteistyöhön tv-valmistajien kanssa. Osalle niistä Watson oli ensimmäinen suomalainen tv-palvelusovellus”, Watson Nordic Oy:n vt. toimitusjohtaja Jari Laiho kehuu.

Finnpanelin mukaan televisiovastaanottimesta tv-ohjelmia katsoo 88 % prosenttia 25-44-vuotiaista ja yli 44-vuotiaista peräti 96 %. Myös 9-24-vuotiaiden ikäluokassa tv-ohjelmia katsotaan eniten televisiolaitteella, tietokone, tabletti ja älypuhelin jäävät vielä sen taakse.

”Varsinkin urheiluun ja elokuviin halutaan mielellään uppoutua ja silloin oikean tunnelman luomisessa on iso ruutu ja teräväpiirtolähetys paikallaan. Viikonloppuna alkavat jääkiekon MM-kisat ovat tästä hyvä esimerkki: kännykän ruudultakin voi ottelua seurata, jos on pakko, mutta kunnon kisastudio rakennetaan ison television eteen”, Laiho hymyilee.

Muiden laitteiden osuus katselusta on kuitenkin kasvussa. Varsinkin nuoret ovat ottaneet älypuhelimet omakseen myös tv-ohjelmien katselussa. ”Jokaisella laitteella on omat etunsa ja siksi haluamme mahdollistaa Watsonin käytön kodin kaikilla laitteilla. Jos omaan televisioon ei vielä saa Watson-sovellusta, siihen voi hankkia Watson-boksin. Mikäli käytössä on Apple TV voi Watsonin sisällön jakaa iPhonesta tai iPadista AirPlayn avulla. Myös suositun Chromecastin avulla kuvan jakaminen isolle ruudulle onnistuu kätevästi. Lempiohjelmansa voi katsoa suorana tai tallennettuna myös tietokoneella, tabletilla tai kännykällä”, Laiho toteaa.

Watson-sovellus on ladattavissa tällä hetkellä seuraaviin televisiomalleihin: LG SmartTV (webOS 1.0 ja 2.0), Samsung SmartTV (mallit 2013–2014), Finlux SmartTV , Luxor SmartTV, Procaster SmartTV, Sony AndroidTV ja Philips AndroidTV.

Lisätietoja:
Watson Nordic Oy:n vt. toimitusjohtaja Jari Laiho, puh. 040 833 6480

Watson Nordic Oy on Anvia-konserniin kuuluva, tv-palveluita tuottava ja kehittävä yhtiö. Watson haluaa tarjota asiakkaiden arkeen iloa ja elämyksiä tv- ja viihdepalveluilla, joissa painottuu helppokäyttöisyys ja monipuolisuus. Kaikkea Watsonin sisältöä voi katsoa tietokoneelta, tabletista, älypuhelimesta sekä televisiosta, jossa on Watson-sovellus, -tv-tikku tai -boksi. Watson toimii koko Suomessa kaikkien operaattoreiden laajakaistaliittymillä. www.watson.fi