oma_anvia.png

30.08.2016 20:26 | Lehdistötiedotteet

Tuore tuottavuusselvitys: Vaasalla 4,5 miljoonan säästöpotentiaali

Elisan toteuttaman tuottavuusselvityksen mukaan Vaasan kaupungilla on 4,5 miljoonan euron vuosittainen hyötypotentiaali muun muassa asiakaskokemusta parantavan asiakaspalvelumallin kehittämisessä ja tukipalveluiden prosessien sekä muiden kaupungin asiointiprosessien digitalisoinnissa.

Kuntien ja kaupunkien asiointipalveluissa on lähes miljardin euron säästömahdollisuus, jos ne hyödyntäisivät digitalisaation tarjoamia uusia mahdollisuuksia tehokkaammin. Vaasan kaupungille tehdyn tuottavuusselvityksen mukaan Vaasalla on yli 4,5 miljoonan euron vuosittainen säästöpotentiaali digitaalisten, kuntalaisia ja kaupungin omaa sisäistä toimintaa hyödyttävien asiointiratkaisujen hyödyntämisessä. Säästöpotentiaali on saavutettavissa parissa vuodessa.

Elisa on selvittänyt uusien teknologisten asiointiratkaisujen tuottavuushyödyt aiemmin muun muassa Turussa, Vantaalla, Joensuussa ja Kuusamossa.  Säästöpotentiaalia löytyi Turusta 35 miljoonan euron, Vantaalta yli 30 miljoonan euron, Joensuusta yli 20 miljoonan euron ja Kuusamosta yli 5 miljoonan euron edestä.  Miljardin säästöpotentiaaliin päästään suhteuttamalla tulokset koko Suomeen.

Vaasan kaupungin tapauksessa yhteensä yli 4,5 miljoonan euron hyötypotentiaalin arvioitiin olevan ennen kaikkea asiakaskokemusta parantavan asiakaspalvelumallin kehittämisessä ja tukipalveluiden prosessien sekä kaupunkilaisia palvelevien asiointiprosessien digitalisoinnissa. Suurimman säästöpotentiaalin arvioitiin syntyvän muun muassa panostamalla johtamisessa ja esimiestoiminnassa sekä kokouskäytännöissä uusiin työnteon käytäntöihin. Tämä siksi, että uusi viestintä- ja vuorovaikutusteknologia lisää mahdollisuuksia tehdä työtä yhdessä paikkariippumattomasti. Lisäksi selvityksessä tunnistettiin mahdollisuuksia avoimen datan hyödyntämisessä ja Internet of Things (IoT) -ratkaisujen soveltamisessa toiminnan ohjauksessa.

Digitalisaatio on mahdollisuus

–Digitalisaatio on avuksi kuntatalouden haasteiden ratkaisemisessa ja toimintamallien uudistamisessa. Samaan aikaan ja oikein hyödynnettynä se on vaasalaisille suureksi hyödyksi vapauttaen esimerkiksi asiakaspalvelun suhteen fyysisen sijainnin rajoitteista, toteaa Vaasan kaupunginjohtaja Tomas Häyry.

– Digitalisaatio on suomalaiselle yhteiskunnalle suuri mahdollisuus. On kuitenkin olennaista ymmärtää, että asiointiratkaisujen tuottavuushyötyjä ei saavuteta yksittäisten toimintojen tai palveluiden kautta, vaan palveluketjujen kokonaisvaltaisella kehittämisellä, sanoo Elisan toimitusjohtaja Veli-Matti Mattila.

Esimerkiksi asiointi videoyhteyden avulla ja itsenäisesti automaation tukemana sekä chatin käyttäminen asiakaspalvelussa tuovat tehokkuutta sekä parempaa asiakaskokemusta palveluprosesseihin. Myös asiantuntijaresurssien käyttö on tehokasta, koska vapaa asiantuntija on helposti tavoitettavissa video- tai chat-yhteydellä verkossa.

”Ei varaa jäädä lähtötelineisiin”

 – Suomalaisen yhteiskunnan pitäisi toimia, kuten nuorisomme parhaillaan toimii eli ottaa digitalisaatio ja sen tuomat hyödyt omakseen. Globaalissa kilpajuoksussa Suomen kunnilla ja suomalaisilla yrityksillä ei ole varaa jäädä lähtötelineisiin. Digitalisaatio on vahvasti jo täällä, sanoo Elisan toimitusjohtaja Mattila.

Elisan toteuttaman tuottavuusselvityksen havainnot ja tiedot kerättiin henkilöstön haastatteluista Vaasan kaupungin toimialoilta, kaupungin tausta-aineistosta, luottamushenkilöiden haastatteluista sekä muista lähteistä, kuten verkkosivuilta. Tarkastellut prosessit olivat sekä kaupunkilaisille suunnatun asiakaspalvelun että kaupungin tukipalvelujen prosesseja.

Muissa kaupungeissa tuottavuusselvityksissä on ollut mukana myös sosiaali- ja terveyssektori, joka Vaasassa jätettiin selvityksen ulkopuolelle toteutumassa olevan sote-uudistuksen vuoksi. Vaasan 4,5 miljoonan euron hyötypotentiaali ei siis suoraan ole verrannollinen muiden selvityskohteiden hyötypotentiaalin kanssa. Muissa selvityskohteissa hyötypotentiaali juuri sosiaali- ja terveyssektorilla on ollut tyypillisesti suuri.

Haastattelut ja havaintojen arviointi toteutettiin helmi-maaliskuussa 2016. Tarkasteltavana olivat palvelut ja prosessit, joissa on tai arvioidaan olevan potentiaalia sähköisiksi palveluratkaisuiksi.
 
Lisätietoja:
Elisa/Mediadesk, p. 050 305 1605, mediadesk@elisa.fi
 
***
 
Elisa on tietoliikenne-, ICT- ja online-palveluyritys, jonka asiakkaana on 2,3 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Elisa tarjoaa ympäristöystävällisiä palveluita viestimiseen ja viihtymiseen, sekä työvälineitä organisaatioiden toiminnan ja tuottavuuden parantamiseen. Suomessa Elisa on mobiililiittymien markkinajohtaja. Yhteistyö Vodafonen ja Telenorin kanssa mahdollistaa kansainvälisesti kilpailukykyiset palvelut. Elisa on julkisesti noteerattu Nasdaq Helsinki Suuret Yhtiöt -listalla, osakkeenomistajia on noin 200 000. Liikevaihto vuonna 2015 oli 1,57 miljardia euroa ja henkilöstömäärä 4 100. www.elisa.fi